برگزاری دادگاه حقوقی بین‌المللی بیماران تالاسمی 

دادگاه حقوقی بین‌المللی بیماران تالاسمی دعاوی اتباع ایرانی علیه دولت و مقامات آمریکا برگزار شد.
کد خبر: ۶۶۵۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵ - 07May 2024

.به گزارش خبرنگار جامعه دفاع‌پرس، جلسه دادگاه شعبه ۵۵ حقوقی - امور بین‌الملل با موضوع رسیدگی به دادخواهی «بیماران تالاسمی ایران» علیه دولت و مقامات ایالات متحده آمریکا امروز سه شنبه (۱۸ اردیبهشت) به ریاست قاضی حسین‌زاده در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد.

قاضی حسین‌زاده در ابتدای این جلسه دادگاه گفت: جلسه دادگاه ویژه رسیدگی به دعاوی بین الملل دادگستری کل استان تهران، بواسطه دادخواهی بیماران تالاسمی به طرفیت دولت آمریکا و سردمداران وقت و کنونی این دولت از باب تحریم‌های ناعادلانه، غیرقانونی و ظالمانه علیه اتباع ایرانی دارای بیماری تالاسمی تشکیل شده است. 

وی افزود: پرونده کلاسه حاضر مشتمل بر ۴ پرونده با دادخواهی ۴۲۴ نفر از هموطنان و اتباع ایرانی، شامل ۲۸ کودک بیمار تالاسمی و ۳۳۹ آسیب دیده و بیمار بزرگسال تالاسمی و ۵۷ نفر از وراث فوت شدگان این بیماری است. 

قاضی حسین زاده گفت: نکته مهمی که باید مدنظر قرار گیرد، حسب گزارش مدیر دفتر دادگاه ابلاغیه حضور در جلسه دادرسی را برای خواندگان به آمریکا ارسال شده و نسخه‌هایی از این ابلاغیه واصل شده است، لذا خواندگان به این جلسه قانونا دعوت شده و از تشکیل این جلسه مطلع هستند. 

وی افزود: دادگاه حقوقی تهران بر اساس قانون صلاحیت محاکم دادگستری ایران، صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد. 

قاضی حسین زاده  بیان کرد: موضوع اصلی پرونده حاضر از باب درخواست مطالبه خسارت مادی و معنوی و تنبیهی از باب تحریم‌هایی که توسط امریکا مستقیما و یا غیرمستقیم علیه اتباع ایرانی اعمال و منجر به نرسیدن دارو‌های بیماران خاص از جمله بیماران تالاسمی شده، مطرح شده است.

وی گفت: دادگاه حقوقی تهران با توجه به قانون الزام دولت برای پیگیری جبران خسارت‌های ناشی از جنایت‌های آمریکا علیه اتباع ایرانی تشکیل جلسه داده است.

اخلاقی است. به محض اینکه معلوم شود فردی انسان است، آن فرد بی‌درنگ از پاره‌ای از حقوق برخوردار می‌شود. حقوق بشر، حقوقی تکلیف‌آور برای ملت‌های سراسر دنیاست. 
 
وی ادامه داد: تحریم‌های آمریکا با اهداف مستقیم و غیرمستقیم خود ارزش‌های بنیادین را در بیماران تالاسمی ایران نقض کرده و به عنوان علت اصلی در آسیب و یا فوت مبتلایان به این بیماری محسوب می‌شود. 
 
وی با طرح این پرسش که جرم آسیب‌دیدگان تالاسمی و عدم رسیدن دارو به فوت‌شدگان ناشی از این بیماری به واسطه تحریم دارو‌ها در سطح بین‌الملل چیست؟ گفت: این اقدام همان حق سلب حیات است که هیچ دولتی در عرصه بین‌الملل آن را برنمی‌تابد. بسیاری از بیماران تالاسمی هستند که تحت نظر پزشک و با مصرف دارو می‌‎توانند به زندگی عادی خود برگردند، اما در وضعیت کنونی در چرخه معیوب قرار گرفته از کمترین فعالیت‌ها و حقوق خود محروم می‌مانند. 
 
سپس نوربخش پزشک بیماران تالاسمی به عنوان کارشناس از سوی وکیل اول به جایگاه دعوت شد که در سخنانی گفت: سال‌هاست با بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور کار می‌کنم. مشکل عمده این بیماران، تزریق خون نیست، مردم همواره خون اهدا می‌کنند و مشکلی برای تامین خون ندارند. 
 
وی ادامه داد: آنچه بیشتر مشکل‌ساز است، مازاد آهن خون است که ما از دارو‌های آهن‌زدا برای بیماران مبتلا به تالاسمی استفاده می‌کنیم و به بیمارانی که نیاز دارند آهن تزریق می‌کنیم. متاسفانه تحریم‌ها باعث شدند، شرکت‌های وابسته برای اینکه دارو را به ایران بدهند و پول را بگیرند با مشکلات زیادی مواجه شوند، همین موضوع نیز باعث شد تعداد زیادی از بیماران تالاسمی ماژور در اوج کرونا از دست رفتند و این فاجعه بودند. 
 
نوربخش گفت: متاسفانه همین دارو‌های تولید داخل بیماری به استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان و لرستان کمتر می‌رسد. شایع‌ترین علت مرگ بیماران تالاسمی ناشی از رسوب آهن در قلب آنهاست.
 
سپس قاضی با بیان اینکه قطع به یقین دادگاه حاضر اقدامات لازم را انجام خواهد داد، افزود: آمریکا در طول سال‌های قبل علیرغم اظهارات متعدد مبنی بر اعلام دوستی با مردم ایران، در عمل اقداماتی مغایر با مقدماتی‌ترین اصول حقوق بشر داشته است. 
 
وی گفت: آمریکا با عضویت در کنوانسیون‌های مختلف و با توجه به دستور موقت صادر شده از دیوان بین‌المللی دادگستری که صراحتا اذعان کرده باید داروی بیماران برسد، عملا با استنکاف از آن، موجبات درد و رنج بسیاری از اتباع ایران و مبتلایان به بیماری تالاسمی شده است. 
 
قاضی اضافه کرد: دادگاه با انجام تحقیقات متعدد در چند ماه گذشته و جمع‌آوری اسناد، متوجه تبعات متعدد تحریم‌های آمریکا علیه مردم کشورمان شده است. برای دادگاه محرز شده که تحریم‌ها اثرات متعددی بر جسم و روح بیماران تالاسمی داشته است؛ لذا دادگاه حاضر با قید سرعت در چند ماه آینده رای را صادر می‌کند. 
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار